Аннотация
The field of English Language Teaching (ELT) is constantly evolving, with educators seeking innovative and effective methodologies to cater to diverse learner needs and enhance language acquisition. Traditional methods, while providing a foundational understanding of grammar and vocabulary, can sometimes lack the dynamism needed to fully engage students and foster a genuine love for the language. In this context, the integration of games into the language classroom has emerged as a powerful pedagogical tool, offering a refreshing and enjoyable alternative to more conventional approaches. The inherent nature of games – their interactive, competitive, and often collaborative elements – aligns remarkably well with the principles of effective language learning. Games can create a low-pressure environment where students feel more comfortable taking risks, experimenting with language, and actively participating in communicative tasks. This article aims to delve into the multifaceted importance of utilizing games in ELT, exploring their cognitive, affective, and social benefits, and providing a framework for their practical application in diverse learning contexts.
Как цитировать
Библиографические ссылки
Bygate, M. (1988). Speaking. Oxford University Press.
Dörnyei, Z. (2001). Motivational strategies in the language classroom. Cambridge University Press.
Hadfield, J. (1999). Beginner's Communication Games. Longman.
Lee, W. Y. (2003). The effects of games on students’ grammar learning. English Teaching Forum, 41(1), 32-36.
MASHARIPOVA F., SAPARBAYEVA G., MAMIRBAEVA D. Enhancing learner autonomy in ELT through effective lesson planning in Uzbek schools. – 2024.
Nation, I. S. P. (2001). Learning vocabulary in another language. Cambridge University Press
Тажиева А., Кайпназарова С. The role of listening in learning English //Преимущества и проблемы использования достижений отечественной и мировой науки и технологии в сфере иноязычного образования. – 2024. – Т. 1. – №. 1. – С. 390-392.
Xudoyberdiyev X., Tajieva A., Oringalieva A. DEVELOPING COLLABORATION IN ENGLISH CLASSES //Студенческий вестник. – 2020. – №. 27-3. – С. 40-41.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.
Djabbarov, Sherzod. "" VAQT" ILMIY KONSEPTINIG INGLIZ VA O’ZBEK TILLARIDA XUSUSIYATLARI." Журнал иностранных языков и лингвистики 2.6 (2021).
Djabbarov, Sherzod. "Бошланғич синф ўқувчиларига инглиз тилини ўқитишнинг долзарб муаммолари ва ечимлари." Журнал иностранных языков и лингвистики 4.9 (2021).
Jabborov, Sherzod. "ИНГЛИЗ ВА ЎЗБЕК ТИЛЛАРИДА СИНХРОНИК ВА ДИНАМИК ВАҚТНИНГ КОНЦЕПТУАЛ СИММЕТРИК АСОСЛАРИ." Журнал иностранных языков и лингвистики 3.8 (2021).
Djabbarov, S. "ВАҚТ” тушунчаси концептуаллашувнинг назарий асослари." International journal of word art (2021).
Djabbarov, S. "Инглиз тилида вақтнинг концептуаллашуви." Journal of Central Asian Social Studies (2021).
Djabbarov, Sherzod. "The Ethnolinguistic Characteristics Of English In Uzbek Languages Of The Concept Time." Mental Enlightenment Scientific-Methodological Journal 4.6 (2023): 59-64.
Djabbarov, S. "Концепт лингвокультурологик категория сифатида." Хоразм Маъмун академияси ахборотномаси: илмий журнал (2021).
Djabbarov Sherzod Khalikulovich “COGNITIVE-LINGUISTIC ANALYSIS OF THE CONCEPT OF" SHAME" IN ENGLISH” INNOVATIVE DEVELOPMENTS AND RESEARCH IN EDUCATION 2023/7/1
Жалгасов Н., Тнибаева Г. Translation of English proverbs with Uzbek proverbs //Преимущества и проблемы использования достижений отечественной и мировой науки и технологии в сфере иноязычного образования. – 2024. – Т. 1. – №. 1. – С. 216-218.
Jalgasov N. ПРОВЕРБИАЛЬНЫЕ ОБРАЗОВАНИЯ, ХАРАКТЕРИЗУЮЩИЕ ПОВЕДЕНИЕ И ОБРАЗ ЖИЗНИ ЧЕЛОВЕКА //Журнал иностранных языков и лингвистики. – 2021. – Т. 3. – №. 8.Maratovich J. N. Journal Homepage:-www. journalijar. com.
Жалгасов Н. М. СИНТАКСИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ И СТРУКТУРНАЯ ОРГАНИЗАЦИЯ ПРОВЕРБИАЛЬНЫХ ОБРАЗОВАНИЙ О ЧЕЛОВЕКЕ //IX Лазаревские чтения" Лики традиционной культуры в современном культурном пространстве: память культуры и культура памяти". – 2020. – С. 360-361.
Жалгасов Н. Семантика пословиц в свете антропоцентрической парадигмы //Иностранная филология: язык, литература, образование. – 2019. – №. 2 (71). – С. 55-59.
Жалгасов Н. Семантические сходства английских, узбекских и каракалпакских провербиальных образований с оценкой человека //Иностранная филология: язык, литература, образование. – 2020. – №. 1 (74). – С. 138-143.
Биография автора
Gulayim Bekbergenova , Nukus state pedagogical institute
Associate professor, PhD, Nukus State Pedagogical Institute
Nukus, Uzbekistan
Авторы
Maftunaxon To’lqinova
Nukus State Pedagogical Institute named after Ajiniyaz
Gulayim Bekbergenova
Nukus state pedagogical institute
Ключевые слова:
(ELT), Traditional methods, their interactive, competitive, and often collaborative elementsCopyright (c) 2025 Журнал иностранных языков и лингвистики

Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution-ShareAlike» («Атрибуция — На тех же условиях») 4.0 Всемирная.